{"id":600,"date":"2024-03-20T00:30:42","date_gmt":"2024-03-19T22:30:42","guid":{"rendered":"https:\/\/www.tockazarez.hr\/?p=600"},"modified":"2024-03-16T21:42:32","modified_gmt":"2024-03-16T19:42:32","slug":"cemu-teologija-danas","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.tockazarez.hr\/cemu-teologija-danas\/","title":{"rendered":"\u010cemu teologija danas?"},"content":{"rendered":"

Neko\u0107 “kraljica znanosti”, teologija je danas postala disciplina i poziv onih \u010diji se glas ne \u010duje niti u crkvi, a kamoli u dru\u0161tvu.<\/p>\n

Op\u0107e je mjesto, pa i javna tajna da se u posljednjih desetak godina broj studenata teologije prepolovio. Mnogi katoli\u010dki teolo\u0161ki i protestantski fakulteti u Hrvatskoj muku mu\u010de s upisom novih studenata, a me\u0111u onima koji studij upi\u0161u, mnogi se odlu\u010de studij nastaviti u drugim strukama. Doska\u010de se tome na mnogo na\u010dina: prilagodbom programa, famoznim \u201epovezivanjem studija s tr\u017ei\u0161tem rada\u201c, a u slu\u010daju teologije, sve sna\u017enijim zagovaranjem i otvaranjem svojevrsnih religijskih studija ili studija religije povezanih s drugim disciplinama. Prostora i radnih mjesta za teologe nema. Crkve se o\u010dito nisu sna\u0161le na tom tr\u017ei\u0161tu, te mimo vjerou\u010diteljskog zanimanja, ne nude gotovo ni\u0161ta budu\u0107im teolozima. Studij \u201e\u010diste\u201c teologije, da ga tako nazovemo, sve vi\u0161e se zatvara i omogu\u0107uje samo kandidatima za sve\u0107eni\u0161tvo.<\/p>\n

Nadalje, sa strane crkve i teologa koji su se stavili u poziciju obrane crkve, uvelike se govori o averziji medija i sekularnoga svijeta prema teolozima koji vi\u0161e, ka\u017ee se, ne sudjeluju u javnim medijskim raspravama dok ih se u medije poziva samo ako treba objasniti neki slu\u017ebeni stav crkve. Drugim rije\u010dima, teolozi vi\u0161e nisu javno dobro nego isklju\u010divo dobro crkve. Ovo \u201edobro\u201c tako\u0111er treba staviti pod navodnike jer je pitanje koliko teolozi slu\u017ee crkvi samo da objasne neka slu\u017ebena stajali\u0161ta biskupa, hijerarhije, pastora ili pak oni sami koriste usluge teologa da usmjere neka svoja stajali\u0161ta ili ih formuliraju.<\/p>\n

Nije to samo hrvatski slu\u010daj. Diljem Europe i SAD-a do\u0161lo je do krize teologije i teologa, a samim time i krize crkve. Isti slu\u010daj, masovno prilago\u0111avanje teolo\u0161kih fakulteta programu religijskih studija, religiologije, sve sna\u017enijeg promatranja religije kao fenomena, a ne kao va\u017enoga i golemoga resursa za dana\u0161nji svijet, odvija se diljem svijeta. Religija je postala tek jedan od fenomena koji se trebaju prou\u010davati, a sam poziv teologa naj\u010de\u0161\u0107e je ili gurnut u kabinet akademskog istra\u017eivanja ili pak u samo\u0107u javnoga govora gdje teolog postaje izdvojeni pojedinac \u010diji glas ne slu\u0161a ni crkva, a kamoli javnost.<\/p>\n

Druga\u010dije je bilo famoznih devedesetih, kada su predavaonice teolo\u0161kih fakulteta bile ispunjene i laicima i kandidatima za sve\u0107eni\u0161tvo. Najve\u0107i dio njih je oti\u0161ao u vjerou\u010diteljsko zanimanje, a dobar dio njih u druga zanimanja, gdje su koristili svoje teolo\u0161ko znanje, ili pak u akademska istra\u017eivanja.<\/p>\n

Istra\u017eivanje svih fenomena koji su doveli do, slobodno mo\u017eemo re\u0107i, propadanja teologije u nas posljednje desetlje\u0107e previ\u0161e je slo\u017een da bismo ga obuhvatili ovim kratkim kolumnisti\u010dkim tekstom, no poku\u0161at \u0107emo ukazati samo na neke aspekte uzroka i posljedica neprivla\u010dnosti teologije kao poziva i zanimanja, ili pak ograni\u010davanja studija teologije na kandidate za sve\u0107eni\u0161tvo.<\/p>\n

Na na\u0161em podru\u010dju slobodno se mo\u017ee postaviti pitanje je li teologija ikad bila cijenjena i po\u0161tovana disciplina u na\u0161im crkvama, kako katoli\u010dkoj tako i protestantskim. Jo\u0161 je Karl Barth, pi\u0161u\u0107i svoju kapitalnu knjigu Crkvena dogmatika u 14. svezaka, istu preimenovao u Crkvenu<\/em>, budu\u0107i da ju je po\u010deo pisati kao Kr\u0161\u0107ansku dogmatiku<\/em>. Razlog je taj, re\u0107i \u0107e on, \u0161to teologija mora biti u slu\u017ebi crkve, konkretne crkve. No, ta slu\u017eba teologije crkvi ne smije se ograni\u010davati na pretuma\u010divanje i svojevrsno prepisivanje slu\u017ebenih stavova crkvene hijerarhije, ve\u0107 teologija treba biti ta koja \u0107e svojih znanjima, istra\u017eivanjima, usmjeravati crkvu u okolnostima u kojima se nalazi.<\/p>\n

Teologija, ako se vodi svojim glavnim i prvim svojim adresatom i izvorom, Bogom i njegovom objavom, naime, dovodi u pitanje ustaljene prakse i mi\u0161ljenja u svojoj zajednici. Ona nije i ne smije biti slu\u0161kinja obi\u010daja, navika i krutoga dogmatizma koji naj\u010de\u0161\u0107e prevladavaju na\u0161im zajednicama, ve\u0107 otvara prostore slobode pojedinca u svijetu u kojemu se nalazi. Ta sloboda, kao prvi izvor teolo\u0161kog razmi\u0161ljanja, prije svega podrazumijeva slobodu drugih ljudi, pa je stoga teologija, kao poziv, nu\u017eno usmjerena prema svijetu oko sebe i poku\u0161aju ili barem pronala\u017eenju na\u010dina oslobo\u0111enja pojedinaca i zajednica oko sebe. Nagla\u0161avam \u201epronala\u017eenju na\u010dina\u201c, \u0161to podrazumijeva zaista raznolike na\u010dine razumijevanja i slobode i \u017eivotnih situacija u kojima se pojedinci i zajednice nalaze. Sve to podrazumijeva zaista intenzivan dijalog sa suvremenim svijetom i njegovim izazovima. No, kako to s dijalogom biva, u dijalogu se i pojedinac i zajednica, ali i teologija i crkva nu\u017eno moraju mijenjati i spoznavati koliko su deficitarne odgovoriti na dana\u0161nje izazove \u010dovje\u010danstva. Puko kori\u0161tenje ustaljenih termina, pristupa, razumijevanja i crkve i okolnoga svijeta, vodi tek samoizolaciji i dogmatskome tupilu koje ne slu\u017ei nikome. Dana\u0161nji svijet je postao toliko pluralan i toliko nesamorazumljiv da se jedan glas, jednoobrazan glas, ne mo\u017ee niti pribli\u017eiti poku\u0161ajima onoga oslobo\u0111enja i sebe samih i okolnoga svijeta kojemu te\u017ei i teologija kao poziv, ali i sam crkveni navje\u0161taj.<\/p>\n

Gdje smo onda s pozivom teologa i teologijom u javnom prostoru, ali i u crkvenim zajednicama? Su\u017eavanje prou\u010davanja teologije na pripadnike budu\u0107ega kleri\u010dkog poziva, naravno, su\u017eava taj glas na samo jedan \u2013 mu\u0161ki i hijerarhijski. Gdje su laici, gdje su \u017eene, gdje su pripadnici raznih dru\u0161tvenih slojeva koji \u017eive u ovome svijetu i koji mogu na potrebe suvremenoga svijeta puno bolje odgovoriti od budu\u0107ih pripadnika hijerarhije? Pluralnost suvremenog svijeta nu\u017eno za sobom povla\u010di i pluralnost teolo\u0161kog poziva. Nagla\u0161avam teolo\u0161kog, koji promi\u0161lja i donosi mogu\u0107a rje\u0161enja, a ne tek da ponavlja ono ve\u0107 nau\u010deno i ponavljano desetinama, ako ne i stotinama godina. Tako\u0111er, prenamjena teologije u religijske znanosti, koje su tako\u0111er iznimno potrebne, dovodi do toga da teologija ne progovara iz sebe same, nego se tek uvr\u0161tava i prou\u010dava kao jedan od fenomena suvremenog svijeta. Religija jest i fenomen i treba je svoditi i na razinu fenomena jer se time mogu uvidjeti razne dimenzije religije koje iz podru\u010dja same teologije mo\u017eda bivaju nevidljivi.<\/p>\n

No, \u0161to s \u201e\u010distom\u201c teologijom? O\u010dito je da \u0107e je biti sve manje, i u crkvama i u javnosti. Teolozi \u0107e svoje teolo\u0161ko znanje koristiti u raznim drugim zanimanjima dok \u0107e u crkvama naj\u010de\u0161\u0107e biti ili zanemarivani, gurnuti na margine ili pak potpuno nepotrebni. Ili \u0107e pak biti potrebni samo kao razlagatelji \u201evje\u010dnih istina\u201c koje proklamiraju crkvena hijerarhija, sve\u0107enici, biskupi, pastori i sli\u010dni. Hijerarhija, biskupi, sve\u0107enici, pastori, kao voditelji manjih ili ve\u0107ih zajednica, nu\u017eno streme prema stabilnosti poretka i ustaljenih na\u010dina razmi\u0161ljanja i vjerovanja i pitanje je koliko oni mogu biti ti nositelji teolo\u0161koga mi\u0161ljenja u dana\u0161njemu svijetu.<\/p>\n

Teologija u sebi nosi onaj nu\u017eno potrebni da\u0161ak subverzije koji ustaljene na\u010dine razmi\u0161ljanja, djelovanja i odnosa prema zajednici i svijetu oko sebe dovodi u pitanje. Ona to radi tako \u0161to upu\u0107uje na mnogostruke manifestacije \u017eivota pojedinaca koji se ne mogu svesti pod jedno okrilje, jednoga govora i jednoobraznog na\u010dina djelovanja i razmi\u0161ljanja. Potrebni su nam \u017eenski teolo\u0161ki glasovi, glasovi pripadnika rodnih, spolnih, rasnih, etni\u010dkih, klasnih manjina kako bi upozorili da se njezin navje\u0161taj mora obratiti sasvim konkretnom kontekstu \u017eivota tih ljudi.<\/p>\n

U dana\u0161njem svijetu, suo\u010denom s mnogim izazovima, teologija je tako\u0111er, usprkos svim navedenim neda\u0107ama, kao i zbog masovne tehnokratizacije i instrumentalizacije svijeta, poziv budu\u0107nosti. Kao i druge humanisti\u010dke discipline, ona postavlja pitanje takvome svijetu \u201eza\u0161to\u201c, \u201e\u010demu\u201c i \u201egdje to sve vodi\u201c, \u0161to je nasu\u0161no potrebno dana\u0161njemu svijetu, pojedincima i zajednicama. Tek postavljaju\u0107i ta pitanjima ona postaje subverzivna prema takvome poretku.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Neko\u0107 “kraljica znanosti”, teologija je danas postala disciplina i poziv onih \u010diji se glas ne \u010duje niti u crkvi, a kamoli u dru\u0161tvu.<\/p>\n","protected":false},"author":6,"featured_media":608,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[16],"tags":[],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.tockazarez.hr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/600"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.tockazarez.hr\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.tockazarez.hr\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.tockazarez.hr\/wp-json\/wp\/v2\/users\/6"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.tockazarez.hr\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=600"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.tockazarez.hr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/600\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.tockazarez.hr\/wp-json\/wp\/v2\/media\/608"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.tockazarez.hr\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=600"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.tockazarez.hr\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=600"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.tockazarez.hr\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=600"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}