Kruh, ne sladoled: molitva kao most

Dalibor Milas

27.07.2025

Kruh, ne sladoled: molitva kao most

Envato

Zašto nam je teško zamoliti? I što nas Očenaš uči o ranjivosti, zajedništvu i povjerenju?

Zamoliti drugoga. Naizgled jednostavan čin, a zapravo misaoni rizik. Jer tko moli, priznaje granicu. A granice su loše za ego. Kada ste posljednji put nekoga nešto zamolili? I jeste li to učinili s povjerenjem ili s grčem u stomaku? A kad vas netko zamoli, osjećate li razumijevanje ili vas prođe lagana nelagoda, kao da niste znali što učiniti s tom tuđom ranjivošću?

Granica koja nas razotkriva

Moram biti iskren. Često osjetim blokadu kad trebam nekoga nešto zamoliti. Ne znam što me više plaši: mogućnost da me odbiju ili da me stvarno poslušaju. Kao da svaka molba ruši iluziju samodostatnosti koju tako brižno gradimo. Ne volim taj osjećaj ovisnosti o drugima. Radije ću pasti i udariti se, nego priznati da mi je potrebna ruka. U tim trenucima shvatim: ja, koji se trudim djelovati snažno i autonomno, zapravo glumim verziju sebe koja ne postoji. Tek kad trebam pomoć, otkrije se pravi ja: ranjiv, nedovršen, čovjek među ljudima.

Moliti nije lako. I ne mislim pritom odmah na molitvu Bogu, nego na ono svakodnevno, ljudsko: priznati potrebu, tražiti pomoć, pokazati ranjivost. Živimo u kulturi u kojoj se samostalnost štuje kao vrlina, a slabost skriva kao kvar.

Mnogi od nas vjeruju da mogu sve sami.

Neugodno nam je priznati da nešto ne znamo, da nam nešto nedostaje: snage, podrške, nade, vremena. Očekujemo da će drugi sami od sebe primijetiti što nam treba. I ponuditi pomoć bez da tražimo. A kad se to ne dogodi, razočaranje nas pogodi dublje nego bismo htjeli priznati. Jer drugi često ne vide. Ili ne žele vidjeti.

U svijetu u kojem aplikacije prepoznaju naše potrebe brže nego mi sami, a trgovine su otvorene cijelu noć, lako zaboravimo koliko smo zapravo upućeni jedni na druge. Nekada je trebalo pitati za put. Danas, zahvaljujući navigaciji, stižemo svuda bez ijedne izgovorene riječi. Za gotovo svaki problem pronađe se neko digitalno rješenje. Sve se može „brzo riješiti“, pod uvjetom da nitko ne vidi da nam je teško. Jer za naše stvarne potrebe nema aplikacije. Tu pomaže samo iskrenost.

Nauči nas moliti

U tom svjetlu današnje evanđelje zvuči iznenađujuće konkretno: jedan nepoznati učenik prilazi Isusu i kaže: „Gospodine, nauči nas moliti.“ Ne traži čudo, zdravlje ni kruh. Traži put prema Bogu. I to ne samo za sebe, nego za zajednicu.

Isus mu ne odgovara teorijom ni objašnjenjima, nego praksom. Daje im riječi koje do danas odzvanjaju među kršćanima svih jezika i tradicija: „Oče naš.“ Jedina molitva koju nismo uspjeli raskomadati. „Središnja molitva svih kršćana do danas, s jedinstvenim tekstom: svojevrsna velika ekumenska kopča“, zapisao je njemački bibličar Hubert Frankemölle.

Jedna rečenica. Jedno srce. Jedan Bog. A iza njih stoje milijuni različitih rana i nada.

Zanimljivo je da Isus ovdje ne daje samo riječi. On oblikuje stav. Poziva nas, ako smo dovoljno otvoreni, da budemo hrabri pred Bogom.  Dosadni, uporni… Kucajte, tražite, ustrajte. Budite kao onaj naporni prijatelj koji u pola noći kuca na vrata jer mu treba kruha za goste. Jer zna da ima pravo tražiti. Isus nas uči da pred Bogom možemo biti svoji: bez maske, bez glume, bez skrivanja. Ne moramo pokazivati snagu. Ne moramo skrivati nespretnost.

Zato nije čudno da se ljudi, još od Isusova vremena, stalno vraćaju molitvi. Ne da bi izmolili ono što žele, već da bi se kroz molitvu promijenili.

Molitva nije ni govor pred ogledalom, ni pogađanje što Bog želi čuti. Nije ni puko nabrajanje želja, ni duhovna trgovina. Više nalikuje unutarnjem prebiranju, slušanju, zastajanju. Mjestu gdje se ne traži potvrda naših planova, nego prostor u kojem nas Duh polako preobražava. Ne oblikujemo mi Boga riječima; dopuštamo da On riječima oblikuje nas. Tiho, nenametljivo, ali uporno.

Očenaš: zajednička molitva protiv duhovnog narcizma

Očenaš nije samo molitva; to je duhovna škola odnosa. Nije to puka prepobožna recitacija već konkretan horizont čovjekove krhkosti i Božje blizine. I što je još važnije: to nije „moja“ molitva, već „naša“.

Očenaš ne poznaje singular: „kruh naš“, „otpusti nama“, „ne uvedi nas“… To „naš“ nije tek stilski ukras. U njemu leži prva i možda najsuptilnija subverzija našeg ega: lijek protiv duhovnog narcizma. Jer čim molitva postane „moja“ i samo moja, ona se zatvara u krug osobnih potreba i nesigurnosti. Tada više ne razgovaram s Bogom, nego sa svojim strahovima.

Moliti „Oče naš“ znači sjetiti se da nismo sami. Ni pred Bogom, ni među sobom. Da stojimo zajedno. Da molimo zajedno. Za druge. Za one koji gladuju dok mi bacamo. Za one koji vape za oprostom dok mi grčevito držimo svoju ljutnju. Za one koji kucaju na našim granicama dok mi zaključavamo vrata.

Jer vjera koja poznaje samo “svoje” i zaustavlja se na vlastitim granicama, prestaje biti vjera.

Zato nas molitva uči da nismo samodostatni. Da trebamo druge. Da smo krhki, ranjivi, upućeni na oprost i obnovu odnosa. I više od toga: molitva nas tiho preobražava. Ne mijenja Boga ni druge; mijenja nas. Oslobađa nas od površnih želja i vodi prema onome što nam je stvarno potrebno.

Često mi ljudi znaju reći: „Bog nije uslišio moju molitvu, ali naučio me je tko sam i što mi je zapravo bitno.“ U tom svjetlu i one neispunjene molitve mogu postati dar. Jer upravo tada u nama sazrijeva povjerenje. Tada otkrivamo tko smo, što doista trebamo i kamo nas Bog šalje.

Kruh, ne sladoled

Možda je pravo čudo Gospodnje molitve upravo u tome da se usudimo biti otvoreni i potrebiti. Da zatražimo pomoć, ne samo od Boga nego i jedni od drugih. Da priznamo kako ne možemo sve sami, ali i da napokon povjerujemo da nas Bog shvaća ozbiljno. Ne daje uvijek ono što želimo, nego ono što nam je stvarno potrebno. On je Otac koji ne nudi sladoled kad zna da djetetu treba kruh.

Šteta što mi, već odrasli, još uvijek vjerujemo da je samo sladoled znak ljubavi.